Retrooz, het begin van ecommaz

Vroeger was alles beter...

Al bijna 40 jaar verzamelen twee lokale ondernemers op intensieve wijze mooie, oude, vintage en retro spulletjes. Het resultaat van de vele rommelmarktbezoeken, zolderopruimingen en eindeloze ruilsessies krijgt bij Retrooz® een passend onderdak.

De doelgroepen van Retrooz® waren aanvankelijk voornamelijk verzamelaars, interieurontwerpers en productiehuizen. Iedereen in "de branche" kende de unieke collectie en wist hun wel te vinden. Van een online verhaal was geen sprake.

Met de opkomst van het internet en de digitale communicatie kregen ze meer en meer aanvragen van particulieren. Uit het buitenland, maar vooral ook zeer lokaal. Heb je die eerste druk van dat boek? Hebben jullie ook reclame borden van dit merk? Ik heb nog een schilderij op zolder liggen, interesse?


Online

Naast het offline verhaal manifesteerde zich de duidelijke nood aan een online platform.

Hoe bouwen we een website? Hoe krijgen we onze producten online? Wie gaat de foto's maken van al deze producten? Vragen waar het team niet meteen pasklare antwoorden op vond.

Enkelen bieden wel één of andere dienst aan, maar Retrooz® was op zoek naar een totaalpakket. Een locatie om de objecten te stockeren, productfotografie, een performante webshop, marketing en strategie, administratie logistieke opvolging en advies, het gehele e-fulfilment pakket

Onder de W-groep koepel werden maar liefst 10.000 ²m logistieke en commerciële ruimtes aangekocht, een intern internet bedrijf opgenomen, verschillende fotostudio's ingericht, een administratieve cel uitgebouwd en het nodige kapitaal voorzien voor de uitbouw van deze digitale evolutie.


Resultaat

Ondertussen is na een lange testfase de Retrooz webshop en e-commercestructuur gereed om te lanceren. Retrooz® is een interessant en vooral zeer uitdagend voorbeeld van hoe een lokaal project (van a tot d) via digitaliseren, marketing en de verenigde diensten van ecommaz (van e tot z) tot een online succesverhaal kan groeien.